Gå direkt till innehåll
Klass 6A i Rosvik har prisats för sina smarta samhällslösningar. Här presenteras det i Minecraft.
Klass 6A i Rosvik har prisats för sina smarta samhällslösningar. Här presenteras det i Minecraft.

Pressmeddelande -

Rosviks skola tog brons när de föreställde sig framtidens samhälle med AI

Klass 6A i Rosvik kom trea i regionen när den årliga tävlingen Skolhackathon i Minecraft gick av stapeln. Tävlingen går ut på att lösa samhällsutmaningar och bygga dem i dataspelet Minecraft. Klass 6A:s värld innehöll bland annat smart odling, självkörande bilar och en skola med AI-robot så att ingen skulle behöva vara själv på rasten.

Det är Ung företagsamhet som håller i tävlingen Skolhackathon i Minecraft. Eleverna börjar med att studera vad som ingår i ett samhälle för att sedan komma på smarta lösningar på ett tema. 2024 handlade uppdraget om att bygga ett samhälle med temat "AI-topia, en värld där artificiell intelligens spelar en central roll i samhället och påverkar alla aspekter av människors liv.". Förutom samhällskunskap omfattar tävlingen ämnen som teknik, matematik, bild och datakunskap eftersom eleverna även gör ritningar och bygger skalenliga prototyper innan de går över till dataspelet Minecraft och bygger sina lösningar där.

Klass 6A i Rosvik byggde bland annat ett bergshotell med berg- och dalbana där en AI-robot sköter städningen, ett ålderdomshem med AI-robotar som tar hand om de boende och ser till att inga obehöriga släpps in och ett tunnelbanesystem med akvarium som styrs av AI.

– Vi tänkte mycket på hur AI kan användas och vad människorna kan och ska göra om det är AI som gör jobben, berättar Amelie Neuendorf Bergström.

Tävlingen avslutades med att en grupp på fyra elever skapade en Powerpoint och presenterade projektet för en jury. Klassen fick sedan veta att de gått vidare till final och gruppen fick än en gång hålla presentationen, denna gång inför en ännu större jury. Kort därefter meddelades att de kammat hem bronsplatsen i regionen.

­– Juryn tyckte att de hade fått med så många delar. Allt det viktiga och även nöje, att man skulle ha roligt. Sedan fick de också frågor om det finns några faror med AI, säger mentor Idan Alperud.

– Då sa vi att AI hade kunnat ta över för mycket så att vi människor inte har någon kontroll, fyller Linn Forsell i.

För Klass 6A var det här ett både inspirerande och underhållande projekt, inte minst när de fick bygga upp sina samhällsinstanser i Minecraft.

– Det var ett roligare sätt att arbeta med ämnena. Samtidigt som vi byggde i Minecraft fick vi ju också använda matte och SO, berättar Elisa Lundberg.

– Det här är ett jättebra sätt att få förståelse för vad som behövs i ett samhälle för att det ska fungera. Men också själva processen, hur man jobbar strukturerat i olika steg för att få fram något färdigt och hur man kan ta hjälp av varandra för att komma framåt, menar mentor Idan Alperud.

Ämnen

Kategorier

Regioner


Piteå - det är hit man kommer när man kommer hem. Granne med Sveriges riviera och ett stenkast från fjällen. Välkommen!

www.pitea.se